Beginnen met sporten na een (long) transplantatie

door

Beginnen met sporten na een transplantatie kan in eerste instantie wat moeilijker zijn dan gedacht. Ik had bijvoorbeeld voor mijn transplantatie geen dag mogen sporten. Na mijn transplantatie mocht ik gaan revalideren en jeetje wat was dat nodig. Het begon met stilaan in bed mijn benen weer te bewegen want rechtstaan ging nog niet. Ik leerde alles opnieuw, als een peuter/kleuter die net begon te lopen. Gelukkig was mijn lichaam het niet verleerd, maar zwaar was het wel. Na zeven maanden revalideren kon ik rustig wandelen, met knikkende knieën. Voor mezelf was het niet voldoende. Ik was net 21 en was niet tevreden met wat wandelen en alles rustig aan doen. De zeven maanden revalidatie was voor mij slechts een begin.

En toen zocht ik een badminton club en stond ik wankelend op het veld. Pijnlijke spieren waren jarenlang aanwezig. Maar ik werd sterker en sterker. En toen kreeg ik een persoonlijke trainer en mede getransplanteerde. Hij leerde me alles over badminton. En wat ik nu kan, dat had ik op mijn allereerste EK nooit durven dromen. Toen ik huilend trainde voor de 100m omdat het niet ging. Ik stond er met knikkende knieën aan de start en kwam 8 maanden na mijn retransplantatie zwak maar zeker over de eindmeet. Het maakte me zo sterk over die meet komen. En het leerde me vooral dat die 100m lopen niets voor mij is.

Ik ben geen pro, ik ben maar een meisje na dat haar tweede transplantatie aan het sporten ging. Ik deel graag mijn tips en ondervindingen.

Luister naar jou lichaam

Dit is als je het mij vraagt de aller aller allerbelangrijkste tip. Luister naar je eigen lichaam, want jij kent het het beste. Tast grenzen af en leer er niet over te gaan. Het is niet leuk om tegen je grenzen aan te lopen, maar het is wel belangrijk dat je die grenzen kent. Sporten is ontspanning en moet leuk blijven. Over je grenzen gaan is vaak een aanslag op je lichaam.

Zo knalde ik op een wedstrijd in Dublin keihard tegen mijn grens. Ik koos ervoor om mijn lijf prioriteit te geven en staakte mijn wedstrijden. Ik gaf op. Het was zo pijnlijk en ja daar heb ik tranen voor gelaten. Maar geen seconde heb ik spijt gehad dat ik opgegeven had.

Zoek een sport waar je je goed bij voelt

Niet iedereen houdt van badminton of lopen. Zoek iets wat je graag doet, van wandelen tot yoga tot zwemmen, fitnessen, alles kan. Een sport vinden waar je je goed bij voelt gaat je meer energie geven. Zo kan ik persoonlijk intens genieten van een yoga sessie vroeg in de ochtend of vlak voor het slapen gaan. Even heel bewust worden van je lichaam en een rust moment inlassen in de ochtend of voor het slapen gaan. Kies je iets wat je uiteindelijk toch niet zo leuk blijkt te vinden, geen nood, gewoon opnieuw beginnen. Het leuke aan sport, je kan alles proberen en zoeken wat je leuk vindt en waar je je goed bij voelt.

Begin klein

Stel geen onmogelijke doelen. Je moet niet meteen 5km kunnen lopen of wedstrijden kunnen winnen. Bouw stilaan op en wordt steeds sterker. Groei in je sport en zorg je niet tegen trainingen op kijkt. Ok iedereen heeft wel eens een dag met wat minder ‘goesting’.

Sporten moet vooral fijn blijven. Maak het extra leuk met een trainingsbuddy of een persoonlijke trainer en niet te vergeten je favoriete muziek in je oren.

Dit wil je misschien ook lezen:

Leave a Reply

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of
DutchEnglishFrench
Scroll Up