Re-born to be alive vzw

Kortweg, Re-Born. Vzw ter promotie van orgaandonatie.

Wat hebben we er toch lang over nagedacht, een naam voor onze vzw. Nog geen  photo save8livesa4_zpse748e487.jpgseconde spijt gehad dat we voor Engelstalig gingen. Nu we ook wat werk uit brengen in het buitenland komt het goed van pas.

Het begon vlak na mijn transplantatie hebben mijn klasgenootjes een fuif georganiseerd waarbij ze geld inzamelden voor een nieuwe fiets. Zodat ik na de transplantatie met hen mee naar school of naar Leuven kon fietsen. Met het restje gingen we samen uit eten in ons toenmalig restaurant. De fiets heb ik nog steeds, maar het bracht ons wel op het idee om zelf iets te doen.

In eerste instantie besloten we een spaghetti middag/avond te houden tvv de kinderafdeling waar ik altijd gelegen had. Iets terug doen voor jarenlange verzorging leek ons wel op mooi. We deden het jarenlang, een cheque schenken samen met prikcadeautjes en enkele handige hebbedingen voor op een kinderafdeling. Frigo’s waren hoognodig en ook videospelers samen met een hoop video’s zodat kinderen zoet waren tijdens hun behandeling, alsook boeken en spelletjes.

Tegenwoordig is Re-born van feitelijke vereniging naar vzw gegroeid. Met als grote doel orgaandonatie promoten. Dit doen we op verschillende manieren. Zo gaan we naar de mensen toe, op markten, beurzen, gezondheid gerelateerde evenementen proberen we aanwezig te zijn en de mensen informatie te verschaffen omtrent orgaandonatie en transplantatie. Actief mensen aanspreken en het belang van erover te spreken aangeven. Weten wat een ander wil is zo belangrijk.

Daarnaast geven we lezingen, in sportclubs, op scholen, iedereen die een lezing wil omtrent orgaandonatie kan er bij ons eentje aanvragen. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Wekelijks zijn we wel ergens te vinden voor voordrachten. Nadien is er een moment waar iedereen zijn vragen kwijt kan en tenslotte krijgt iedereen de nodige informatie mee naar huis.

Tot slot proberen we regelmatig, samen met Duval Guillaume, reclamecampagnes of spots uit te brengen. Om zo meerdere mensen actief te laten nadenken over orgaandonatie. In kranten, tijdschriften of zelfs online kan je verschillende campagnes vinden. We proberen op verschillende manieren zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hoe meer hoe beter.